Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hair update

Publicerad 2012-07-31 01:00:47 i Hårvård,

Ja det var ett tag sedan jag skev om No poo metoden som är hårvård. Jag använder fortfarande bara naturliga produkter och inget schampo. Skonsamt och miljövänligt. Något som däremot inte är det är blekningsmedel! Jag har lärt mig en läxa.
 
Det började med att jag hade röda slingor, tyvärr var de inte röda i mer än två tvättar och speciellt med bikarbonat försvann den röda färgen snabbt. Jag tröttnade på att färga det rött hela tiden och enda alternativet var att färga det mörk så att det täcker allt och blev jämt. Kändes snyggt i en månad, sen kom sommaren. Då kan man ju inte gå runt med mörkbrunt/svart hår. Så i samband med att min mamma blekte sitt hår ville jag också testa. Som en liten unge gjorde jag samma sak som mamma. Jag blekte hela håret, två gånger! Så nu är jag nöjd med färgen i alla fall. Det är ljust rödbrunt och slingorna är ljusare brun. Men hur bra mådde håret efter två blekningar? Inte alls bra och lockarna flydde livet. Håret blev trassligt, torrt och livlöst...
 
Lösningen? Jo jag tog först ett "sista Schampo" och sköljde ur allt. Sen gjorde jag inpackningar med ägg, kokosfett och honung. Smorde in i hela håret, lät verka i någon timme och sköljde ur med svalt vatten. Sedan applicerade jag min vanliga godkända balsam och Lusch r´nb leave in produkt. Inpackningarna upprepades flera gånger. Så nu är mina lockar tillbaka igen och de är definierade och vackra och friska. Dock behöver jag klippa av topparna som inte gick att rädda, men det var väll ändå dags.
 
Måste bara säga igen att inpackningarna hjälpte jättemycket. Jag har testat ägg förut och gillade inte resultatet men nu blev det jättemjukt.
 
Lite ljusare i luggen och där jag hade slingorna, övriga håret är brunrött.
 
Hur går det för er som går efter No poo metoden?

Kommentarer

Postat av: Angelica

Publicerad 2012-08-26 00:25:05

Du har otroligt fina lockar! Vad roligt med en poledansare som också kör no poo! Jag har kört BM sedan jan 2011 (förutom ett par månader med WO). Finns du på lockig.se?

Svar: Åh tack så jättemycket, har verkligen kämpat med mitt hår. Det var så torrt och frissigt innan no poo. Kul att du också kör no poo och Poledance. Vad använder du för produkter och så? skriv gärna ett inlägg om din dagliga rutin :) Ja jag har lockig.se. Skriver inte där så ofta utan går mest in och läser och inspireras av olika recept och tips. Heter Leslita där. Du då?
leslita.blogg.se

Postat av: Vickan

Publicerad 2012-09-03 01:23:15

Jag har ju kört nopoo sen förra sommaren ungefär. Fick ta till mitt sånt "sista-schampo" nån gång i våras. Vi kapade ved dagligen. Håret får ju inte bli dammigt eller smutsigt så om man ska köra nopoo.. så jag fick köra schampo nån gång då. Det tar alltid ett tag efteråt tills jag fått ordning på håret igen sen. Men nu är det lockigt och tjusigt enligt mig själv igen :)

Dock funderar jag på typ toning eller nåt. Jag har aldrig någonsin gjort nåt med mitt hår.. jag klipper det själv ibland. Men har aldrig färgat eller tonat.. jag funderar på toning för att jag är nyfiken på nån annan färg bara..

Men då måste man väl kanske ta schampo igen efteråt? Och sen köra balsam igen bara?
Jag vet inte. Jag har som sagt aldrig gjort nåt med håret :)

Svar: Jaha vad kul, hade ingen aning om att du också kör no poo metoden. Ja toning går a ut när man tvättar och permanent hårfärg går ut lite första tvättarna bara sen så växer resten ut. Jag har färgat emellanåt och då har jag tvättat med ett "sista-schampoo" och sen gjort som vanligt med mina metoder.
Håll mig gärna uppdaterad på hur du gör och visa kanske före efter bilder :)
leslita.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild