Kropp och själ

leslita.blogg.se

Fågelskådning

Publicerad 2012-07-15 12:00:00 i Djur & Natur,

Jag har blivit fågelskådare!
Jag sitter längst till vänster och kollar efter fåglar i min kikare. Fiskebäckskil.

 
Jag har alltid tyckt att fåglar är intressanta och funderat ett litet tag på att börja med fågelskådning. Men så tänkte jag att det är väll bara medelåldersmän som har det intresset ch dessutom har jag inte tid för fler intressen. Det började för några sommrar sedan när jag hade min pojkvän Camilo. Hans mamma och hennes man var väldigt naturintresserade. De gillade floristik, fauna och ornitologi. Sen dess har tanken legat där. Sen började den gro lite igen när jag läste ekologikursen och var på fältstudiearbete i Askö. Slutligen träffade jag en elev i min ålder i Fiskebäckskil som var fågelskådare och då sögs jag in på en gång. Hon visade mig sin fågelguidebok och alla fåglar hon sett. Sedan var det bara att hålla ögonen öppna på våra äventyr ute till havs, i skogen, runt kusten och vart jag än gick.
 
Sedan kom dagen då jag såg en pilgrimsfalk! Det var helt fantastiskt. Någon dag efter såg vi en jorduggla och här om dagen såg jag en Tornfalk! Jag satt i bilen och kollade ut genom fönstret när jag ser en rovfågel "ryttande". I attackläge. Då ropar jag fågel! Rovfågel! och pappa svänger av vägen och stannar bilen med ett leende. - Ja vad väntar du på? glöm inte kameran, säger min mamma sekunden innan jag öppnar dörren. Ja juste. Typiskt att jag inte har min kikare här tänker jag. Men jag såg den klart och tydligt :-)
 
 
Tornfalk
 
Såg denna Grönfinken också i trädgården, vi har ett rönnbärsträd som är populärt bland fåglar.
 
 
Yes det var den berättelsen. Någon annan som gillar fåglar?

Kommentarer

Postat av: Niklas

Publicerad 2012-08-28 10:23:29

Den ryttlande fågeln är en tornfalk.

Svar: JA men det är det ju. Tog fram boken också kollade nu. Ser ut som det på det runda, mindre huvudet och de avrundande stjärtfjädrarna. Är nybörjare på det här. Tack så mycket för hjälpen :)
leslita.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild