Kropp och själ

leslita.blogg.se

Vidarkliniken och "hippe byn"

Publicerad 2012-02-16 11:07:38 i Alternativmedicin,

Hej förra helgen när jag jobbade på Yasuragi så var det en kvinna som var väldigt pratglad. Jag berättade att jag studerar till vetenskapsjournalist och vill skriva om alternativmedicin och hälsa realterade saker. Då frågar hon om jag har varit på Vidarkliniken i Järna. Det har både vårdcentral och sjukhus bredvid som behandlar med alternativmedicin. Finns pallativ vård, förlossning och behandlings avdelningar m.m. På Vidarkliniken finns massage, konstnärliga terapier som målning och sång, bad med oljor och örter m.m. De bedriver även forskning.

Vidarkliniken

Vidarkliniken har jag alltid velat åka till men det min kund berättar för mig den dagen är att det finns en lite by i Järna där alla som bor där är "alternativ medicinare". Typ en hippie by. Vegetarianer, som odlar själva ekologisk mat, använder naturligt material på kläder och barnleksaker och har ett anpassat liv med alternativa behandlingsformer vid sjukdom.

Jag stod där och masserade henne med ett leende på läpparna, wow vilken fantastiks plats! Där vill jag bo. Eller i alla fall besöka. Vidare berättar kunden att han som startade Vidarkliniken var från Schweiz och att hon själv har bott där under några år. Hon säger att schweizare är väldigt intresserade av alternativa behandlingsmetoder och levnadssätt. Det hade jag ingen aning om så Schweiz vill jag åka till.

Vidarkliniken
Vidarkliniken, sjukhusrum.


Någon som har varit på Vidarkliniken? Berätta gärna. Vad vet du om alt.med. i Schweiz?



♥Länk: Vidarkliniken,

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2012-02-16 12:23:11

Rudolf Steiner var Österrikare, och människorna som bor i Utterjärna är Antroposofer. Jag har gått sex år i Waldorfskola, antroposofernas egna pedagogik, och har nog inte lika positiva erfarenheter av den sektliknande tillvaron som din kund har:)

Postat av: Anna

Publicerad 2012-02-16 12:26:00

Haha Ytterjärna ska det stå! Skriver på iphone...



http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Antroposofi

Postat av: Becca

Publicerad 2012-02-16 20:02:36

Vad spännande det låter!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild