Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ricinolja!!

Publicerad 2011-09-16 13:00:00 i Örtapoteket,

Hej jag läste Carolina Gynnings blogg som hade lagt ut ett tips på att smörja håret med Ricinolja . Det gör tydligen så att håret växer snabbare och blir tjockare. Jag var tvungen att googla och hittade flera före-efter bilder och personer som sagt att det hjälpt. Så jag tog fram min bok "Guldet från växterna" som tar upp ALLA vegetabiliska oljor som existerar i princip. Och där stod det fler saker som oljan kan vara bra till.

  1. Ricinolja används mycket inom Ayurvedisk medicin vid ryggskott, ischias och reumatism. Man värmer upp den och smörjer/ masserar helt enkelt.
  2. Laxeringsmedel.
  3. Ricinolja kan även användas till t.ex. svårläkta sår, bölder, hemorrojder, åderbrock och revorm.
  4. Den är också bra vid olika ålders och pigmentfläckar men ska vara tidskrävande. Smörj  två gånger per dag i flera månader.
  5. Och slutligen går oljan ha i hemgjorda skönhetsprodukter, lotion, läppbalsam m.m gäller de flesta vegetabiliska oljorna.

Ricinus communis

Så här ser frukten ut som växer på den 3 meter höga Riccinus communis busken i Indien, Brasilien och Kina.


Men jag vill testa att ha ricinolja i håret. Tycker att mitt hår har stannat i växten. Någon som har testat?

♥Källa: Boken "Guldet från växterna" av Finn Andersen.

p.s Blir ingen operation i dag heller, de ringde precis.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-09-16 14:59:03

VIlket bra tips! Jag har ricinolja hemma, kanske skulle testa. Jag köpte det för att jag läste att man kan använda oljan som ögondroppar, mina ögon är väldigt torra av sig, och det funkar faktiskt. Har ju kunnat börja med linser igen sen jag provade det, fast vet inte om det är därför. Men jag tycker att det är så svårt att få ur olja ur håret, mitt hår blir fett i flera dagar. Hur gör man för att dte inte ska bli så??

Kram

Postat av: moa

Publicerad 2011-09-16 16:31:46

Sv: Ja! Det funkar toppen :D

Postat av: joanna- att leva med Aspergers syndrom!

Publicerad 2011-09-16 21:53:48

svar: kul att du var med i dagens blogg en vinnare är nu utagen så gå in och se om de va du eller passa på att anmäla dig till den nya tävlingen

Postat av: Rebecka

Publicerad 2011-09-18 00:59:16

I min släkt är Ricinolja ett gammalt knep om man är gravid och gått över tiden länge och vill få värkarna att sätta igång. Ungefär som med hallonbladste. Ungen brukar vara ute efter ca. 2h :)

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2011-09-18 21:27:04

Svar till Rebecka.



Hej! Jaha gör man det? Spännande. Verkar som att du själv har sett att det fungerar. Tack för din kommentar och tack för att du läser min blogg.



Hade så bra

Postat av: Eva

Publicerad 2012-01-14 11:04:47

Hej!

Inte provat det i håret, men på ögonfransarna.... och de blir jättefina!

Mvh

/Eva

Postat av: Lesly Valencia

Publicerad 2012-01-15 14:13:00

SVAR TILL EVA:



Hej ja jag har också provat på ögonfransarna, jättebra! :) Tack för din kommentar.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild