Kropp och själ

leslita.blogg.se

Influensavaccin utan tillsatser

Publicerad 2011-09-13 15:00:00 i Hälsonytt,

Skojar ni med mig?! Som om det skulle vara så mycket bättre? Och vad är tillsatser enligt vem?

Jo den 8 september till Sverigekom det här nya vaccinet utan tillsatser som äggprotein, antibiotika, aluminiumsalter, adjuvans (immunförstärkare) och konserveringsmedel. Vaccinet heter PREFLUCEL och ska alltså hjälpa emot säsongsinfluensa. Influensavaccin har tidigare framställts av virus som odlats i hönsägg som inte är så trevligt. Detta vaccinet är framställt med verocellteknik, alltså cellodling.

Vaccinet visade 78,5 procent skyddseffekt mot de virusstammarna som valts ut av WHO. I en studie med 7 200 personer som tidsskriften The lance publicerade 15 februari i år.

Vaccin PREFLUCEL

Ja kanske är det bättre än den äldre varianten. I morgon ska jag på återbesök, de ska ta bort stygnen och så får jag veta om gipset behöver sitta kvar och hur länge i såfall :) Hoppas de säger att det har läkt jättefint och att jag inte behöver ha gips så länge till, hoppas...

Vad har ni hört om PREFLUCEL? Vad tror ni?


♥Källor: influensavaccin.nu, Newsdesk,

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2011-09-13 16:52:11

Ja, vad jag tycker om vaccin är ganska självklart. NEJ TACK, säger jag till allt sånt. ;)

Hoppas det går bra att ta bort stygnen, lycka till! Kram

Postat av: Becca

Publicerad 2011-09-13 23:02:45

Har inte hört talas om något sånt. Jag tänker inte ta den, aldrig att man ska sticka mig i onödan!

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-09-14 23:32:20

Det finns inte på världskartan att jag vaccinerar mig eller mina barn!!! Det är mycket bättre att se till att få i sig sånt som stärker immunförsvaret naturligt istället!!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild