Kropp och själ

leslita.blogg.se

Miljögifter i dricksvattnet

Publicerad 2011-10-25 10:00:00 i Hälsonytt,

Oj läste precis i Botkyrka kommuns Mitt i att Tullinge har stängt av dricksvattnet till 15 000personer i Tullinge. Det är förhöjda halter av perfluorerade ämnen bland annat som kan ge cancer, leverpåverkan, sänkta halter av blodfetter ch hormonstörningar. Så vattnet som jag har nu är från Norsborgs vattenverk.

Källan misstänks vara här i Riksten från flygfältet F18 som har använt släckningsskum. Mätningarna ligger på 130-140 nanogram per liter och vanligtvis ska det ligga på 3-4. Därför råder det även fiskeförbud.

Jag undrar hur länge det har varit så, om de märkte nyss men det varit förhöjt i några veckor?

För det blir ju inte giftigt över en natt precis.

Kommentarer

Postat av: Becca

Publicerad 2011-10-25 21:32:29

oh ooh... Inte bra..



sv: Ja, missat har du verkligen. Men det har inte gjorts mycket reklam för hennes konserter heller..

Postat av: Qbrium

Publicerad 2011-10-25 21:42:28

Vad läskigt att få ett sånt besked. Hoppas det inte är något desto värre och att det reds upp snarast.

Postat av: Qbrium

Publicerad 2011-10-25 22:48:46

angående produkterna jag köpt: har använt schampot två gånger. Har tyvärr inte sett något super-resultat. Men kanske lite, lite mindre mjäll. Peppar, peppar...



Jag använder inte deodorant så ofta, har helt enkelt inte behovet. Tycker dock att deon funkar riktigt bra för mig. Irriterar inte nyrakad hud, men kan svida om den kommer emot ett sår etc. Doftar gott, fräscht och inte lika "kost gjort" som Niveas deo.

Postat av: Maria

Publicerad 2011-10-26 13:49:06

Men nu har vi bestämt lördag va? Blev snurrigt när vi skrev på två ställen. Nej jag tar inte illa upp, jag kan ju vara lika velig själv!! Det är ingen fara. Men du, 31 oktober är väl på måndag? Vi ses! Kram kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild