Kropp och själ

leslita.blogg.se

Att höja sitt humör

Publicerad 2011-10-11 23:00:00 i Psykologi,

Jag kan säga att jag oftast är en harmonisk person som medvetet jobbar med mig själv. Jag försöker nu för tiden att alltid tänka positivt och välja bort tankar som inte får mig att må bra. Men det har inte alltid varit så jag satte höga krav på mig själv och hade mycket humörsvängningar ett tag. Detta jag kommer berätta är dagens lila lärdom på min livsresa.

Efter att jag gått gymnasiet och läst, psykologi och alternativ medicin så förstod jag hur stor kraft tankar har. Hur mycket man kan ljuga för sig själv och ändå tro på det. Sen läste jag spa programmet på Örebros universitet och först då förstod jag hur man skulle göra i praktiken. Meditera, stresshantering, qi gong och yoga är bara några exempel. Det som har hjälpt mig mest är LOA "The law of attraction" om att tänka positivt.

Jag kan inte påstå att jag är proffs på det, men det har hjälpt så mycket. Jag använder mig av det dagligen. Jag lär mig fortfarnde nya saker, som i dag insåg jag hur mycket LOA hör mycket ihop med humöret. För visst är det så att när man är på bra humör så är livet enkelt?

"Vi gör inget motstånd, allt går lätt och vi fattar beslut och handlar på ett sätt som leder till mer tillfredställande resultat"

Kreativ insikt
Det är när man är på sämre humör kan LOA bli svårt att medvetet använda. Som i dag för mig. PMS, surig, stressad och då framkallar man bara mer och mer hinder i vardagen. Först hade jag ingen diciplin för att studera sen när jag väll bestämmer mig för att åka till SH biblioteket så missar jag nästan bussen sen är rulltrappan upp till Södertörns högskola trasig och hissen med, så jag fick hoppa upp på ett ben hela vägen. Sen fanns inte boken jag reserverat, sen fastnar jag totalt med texten jag skriver och blir tvungen att avboka min träff med en kompis för att plugga klart. Kortfattat inte så mycket flyt.

När jag kom hem började jag fundera på varför och försöker bli på bättre humör. Det är det viktigaste för att kunna bli en balanserad, harmonisk person med goda tankar. Man måste vara på bra humör annars fungerar ingenting. Jag tog en paus och lyssnade på skön musik, läste inspirerande bloggar och åt mat. Sen tog jag fram min bok hemma (som kom in precis när jag gav upp och skulle gå från biblioteket). Jag läste första meningen och fattade på en gång. Samma sak som jag läst minst 5 gånger innan. Det var hur bra förklarat och enkelt som helst. Helt otroligt vilken skillnad det kan vara om man är på bra humör eller inte. Innan var jag totalblockerad och ville inte förstå. pg.a mitt humör.

Alltså vill jag bara säga att när du känner att du har en skitdag och allt blir bara värre och värre. Stanna upp! Blunda ta några djupa andetag och höj ditt humör. Tänk på något som gör dig glad och först då kan du använda dig av LOA igen.

Kommentarer

Postat av: Katariina

Publicerad 2011-10-12 07:10:58

Det där är himla sant! Oftast tenderar mal måla upp fan på väggen och negativa saker sätts i rullning när man tänker negativt. Jag har inte läst om the law of attraction men en chef sa till mig en gång att inte låta mig stressas över saker som jag inte kan påverka, det tillför bara än mer stress. Försöker tänka så men ofta är min vardag så som du bekrev, en kedja av saker som utlöser varandra kanske för att man redan från början är ur fas.

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-10-12 14:48:43

Klockrent Lesly!! Bra skrivet!!

Fast vän av ordning skulle påpeka att rulltrappan och hissen skulle varit trasiga och boken försenad även om du varit på bra humör! Men det kan vi ju inte påverka!! Det/den enda vi kan påverka är ju oss själva!

Kram!!

Postat av: Anneli

Publicerad 2011-10-12 21:54:46

Svar från min blogg:

Precis vad jag menade!! Vi kan inte påverka försenade tåg, men vi kan påverka hur vi känner och reagerar på försenade tåg!! :P Kram!!

Postat av: Maria

Publicerad 2011-10-13 14:42:38

Härligt att du kunde vända humöret. JAg försöker också tänka så när jag tycker det är tråkigt att plugga. Det blir vad jag gör det till. Antingen kan jag göra en sak med motstånd, eller så kan jag göra den med en positiv attityd. I vilket fall som helst ska det ju göras!! (om jag inte väljer att skita helt i det, men det vill jag ju inte). Kram!!

Postat av: Linn

Publicerad 2011-10-14 00:09:49

Riktigt bra sagt! Jag håller med totalt och försöker att hålla mig positiv och harmonisk, allt fungerar så mycket bättre då! :)



Vad roligt att du gillar min blogg! Jag måste säga att din blogg var inspirerande, jag kikar nog förbi fler gången :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild