Kropp och själ

leslita.blogg.se

Vacker utan kemikalier

Publicerad 2011-05-30 09:00:00 i smink och hudvård,

Visst har ni hört att det finns många ämnen i hudvårdsprodukter som är skadliga för kroppen, men det kan ändå vara svårt att verkligen ta till sig det. Vad är det som är farligt? Varför? Det har inte hänt något hittils eller för någon jag känner kanske du tänker?  Här tänkte jag förklara några ämnen som är farliga.

  • Parabener har vissat sig ha en negativ påverkan på vårt hormonsystem.
  • DEA och TEA som tillsammans med konserveringsmedel som innehåller nitrit kan vara cancerframkallande.
  • Lanolin kommer från ull och när den behandlas så besprutas den med flera olika bekämpningsmedel som innehåller nervgifter och cancerframkallande ämnen.
http://www.gettyimages.se/detail/93253889/Stone




Smink?
Det allra bästa är att använda både naturligt och ekologisk. Om man bara har naturkosmetik så innehåller råvarorna inte några kemikalier men framstälningen och odlingen kan vara med bekämpningsmedel och konstgödning. Det finns inte i ekologiskt.

Kolla så att det inte innehåller paraffin eller vaselin, det täper till huden som kan försvåra utrensningsprocesser i huden. Ekologiska naturprodukter innehåller inte råoljor eller mineraloljor.

Och till sist vill jag bara säga läs noga på förpackningen, inte bara framsidan när det kan stå "eco", "naturligt" utan läs innehållsförteckningen.





Tänk på din hud och miljön samtidigt :)



♥Källa: www.dharmazone.se

Kommentarer

Postat av: becca

Publicerad 2011-05-30 12:58:01

Skitbra inlägg! Hoppas detta budskap når ut till fler så att de vet vad de applicerar på ansiktet/kroppen varje dag!

Postat av: Maria

Publicerad 2011-05-30 13:08:02

Bra inlägg! jag har blivit lurad flera gånger när det stått eco eller naturligt och sen när jag läst innehållsförteckningen upptäckt att det är en massa skit i. Ja, det är nog mycket det spirituella jag blir trött av, det sätter igång mycket tankar och känslor. Och såklart även att jobba heltid :)Intensivt ska det va. Haha. Får vila mycket i sommar i alla fall. Ska du vara i trollhättan hela sommaren? Jag kommer hem på fredag, så vi kan väl ses nästa vecka nån gång? Kram

Postat av: Maria

Publicerad 2011-05-30 14:47:09

Men då får vi ses innan då åker tycker jag!! Jag måste tyvärr göra omtenta den 11:e, så jag kommer väl få plugga en del nästa vecka.

Glömde kommentera det med sockret förresten. Jag tror att jag inte är sugen för att jag är rädd för att må sämre. Allt som kan få mig att må sämre blir jag osugen på. Det är nog svårare när man mår bra ändå liksom, jag förstår att det kan bli ett beroende. Förbud tror jag inte på, det brukar inte funka för mig. Jag får äta vad jag vill, men jag vill inte äta allt. Kram på dig!

Postat av: VinterVild

Publicerad 2011-05-30 15:17:39

Jag tror på tarotkort o skulle gärna ta emot lite vägledning från dem, men rena uttalanden om framtiden håller jag mig borta ifrån.

Kanske ska damma av min gamla lek som ligger ngnstans. Dålig karma att tappa bort den :P



Med på OP på onsdag?

Postat av: Qbrium

Publicerad 2011-10-17 22:57:13

Bra att du poängterar det där med innehållsförteckningen. Jag tycker det är väldigt viktigt och försöker få ut det till så många som möjligt :)



Sjukt bra blogg förresten. Kikar runt lite. Du hamnar absolut på favvo-listan. Kram



ps. svara gärna på min blogg, känner på mig att jag kommer kommentera ett antal inlägg från dig ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild