Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hemgjord yoghurt

Publicerad 2011-05-16 11:04:19 i Recept, Örtapoteket,

Hej, jag tyckte att det var lite tråkigt med bara en bild i artikeln om Kefiyoghurten så jag har tagit lite kort här hemma för att visa hur man gör steg för steg. Läs artikeln *HÄR*

Så här gör du din alldeles egna hemgjorda yoghurt! Det smakar som fil fast mycket mildare. Som jag har berättar för er så är det speciella gryn som heter Kefir som man "vattnar" med mjölk och så producerar de yoghurt. Jag har testat detta hemma och det fungerar utmärkt. Här kommer ett litet bildreportage.

Kefir
Så här ser grynen ut

Kefir
Du behöver en glasburk, tygbit, durkslag, träredskap och en skål till den färdiga yoghurten

Kefir
Häll ut innehållet ur glasburken (som har fått stå i ett dygn) i ett durkslag/sil. Det som rinner igenom är yoghurten som är färdig att dricka, alternativt om man vill ställa det i kylskåpet först. Godare kallt! ;)


Kefir
Lägg försiktigt tillbaka grynen i burken med hjälp av träredskapen. Fyll på med mjölk till en tredjedel och knyt fast tyget. Låt stå i rumstemperatur i minst ett dygn och gör sedan om proceduren för att få mer yoghhurt. Grynen producerar så länge du håller de vid liv. Grynen finns att beställa via internet, sök på Kefir. De går även att torka eller frysa grynen om du till exempel ska resa bort.

Någon som har smakat på kefir? Brukar ni dricka yoghurt/fil? Vilken sort?

♥Läs artikeln *HÄR*
♥Relaterade inlägg: De lever, Sunny day & mushrooms, Svamp som producerar yoghurt,

Kommentarer

Postat av: Jennifer Victoria

Publicerad 2011-05-16 20:32:03

Sv: Ja, har velat bli det sedan jag var nio-tio år. :)

Detsamma!

Postat av: Jennifer Victoria

Publicerad 2011-05-17 09:32:50

Det ska jag verkligen, önskar att det fanns skolor redan som grundskola med journalism inriktning, haha.



Begäret efter mediciner brukar vanligtvis inte vara vidare stort för mig, men det är väl för att jag då har alla mediciner i blodet, som jag behöver. Just nu har jag satt ut två av mina mediciner, så kroppen är nog inte så van bara.



Tack för omtanken, detsamma!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild