Kropp och själ

leslita.blogg.se

Träningsexpertens svar ang stretch

Publicerad 2011-03-17 09:00:00 i Yoga och stretch,

Jag förökte få fram information om kallstretch och vad man ska göra om man har sträckt sig men hamnade bara på massa forum där folk spektulerar fritt. Så jag skickade iväg lite mejl till träningsexperter och fick svar från Erika Kits Gölevik som träningsredaktör på ToppHälsa tidningen.

 

Kortfattat mina frågor:

 

1. Vad är det bästa man kan göra om man har sträckt sig? (hamstring)
2. Jag hörde att de ska vara bra att kallstretcha?
3. Vad är skillnaden på hur musklerna reagerar os.v på att kall och varmstretcha?
4. Om man vill bli vigare, hur ofta bör man stretcha och på vilket sätt?

Jag är väldigt tacksam för svar och skicka gärna med tips på hemsidor och böcker som går att lita på.
Hälsningar Lesly Valencia

 


Svaret från Erika Kits Gölevik

Erika Kits Gölevik

Hej Lesly, vad kul att du gillar topphälsa! Här kommer kortfattat svar på dina frågor – lägger dem på topphälsas fb-sida också - är det okej?


1. Det bästa du kan göra är att ta det lugnt. Fortsätt att röra på dig, men med lägre intensitet så länge du har ont. Du kan också ta massage och smörja med ett värmande liniment.


2. Kallstretch är bra om man gör det försiktigt – mjuka upp musklerna och sedan sträck försiktigt.


3. Skillnaden är kortfattat att när muskeln är varm så är den ju redan smidig och rörlig, det finns forskning som visar att stretchen därför är något mer effektiv om man kallstretchar.


4. Om du stretchar för att bli vig bör du hålla stretchen länge och jobba för att komma närmare och närmare ytterläget. Den typen av stretch ska du dock vara ordentligt uppvärmd när du gör, annars riskerar du att göra dig illa!

Stora stretchboken av Kristian Berg är bra!

Hoppas detta hjälpte något!

 

 

Vad tror ni om kallstretch? Vad har du gjort när du stäckt dig? Berätta gärna dina erfarenheter och det du fått lära dig.

Om

Min profilbild