Kropp och själ

leslita.blogg.se

Kvinnlighet och kultur

Publicerad 2011-03-08 08:00:00 i smink och hudvård,

Jag tycker att bland det intressantaste är att jämföra kulturer. Olika syner på skönhet, hälsa och moral. Det är så fint att höra och se vad andra tycker beroende på etnicitet, klass, kön och årtal.

I Uganda anses man vacker om man är så stor som möjligt
I Japan opererar de ögonen större
I USA och många västländer är det brösten som opereras större
I Burma förlänger man halsen med hjälp av ringar
I Kina bleker man man hyn ljus och skulle ha så små fötter som möjligt.
I mellanöstern anses håret vara vackert och döljs för alla utom sin man

Det finns så mycket spännande om skönhet. "The price of beauty" är en serie med fler exempel.

Kulturell skönhet
Kulturell skönhet


Poängen är att alla är vi vackra på vårat eget sätt. Upp med haken och var stolt över din skönhet och din kvinnlighet för i dag är det Internationella Kvinnodagen.


Vad tycker ni om dessa kulturella traditioner? Finns det något rätt eller fel när det gäller att ändra sin kropp för att få den vackrare? Klicka på översta bilden så ser ni priset många gärna betalar. Fascinerande.


♥Bildlänkar: Burma ringar, Kina fötter, Japanska ögon, bröst operation, Uganda, Hawaii, Muslim i slöja, Tatto,

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-03-08 18:50:40

Skönhetsidealen är ju något som verkligen växlar från land till land, men även i västvärlden under tiden. Det är bara att titta på tavlor från 1700-talet då alla var kurviga och bleka, jämfört med 80-talet då alla skulle vara superbruna och smala. Jag tycker att kvinnoidealet börjar bli både kurvigare och muskligare nu jämfört med hur det var på 90-talet.

Jag tycker att så länge man inte gör våld på sig själv så är det okej. Inom ayurveda pratar man om hur varje dosha har varsitt skönhetsideal. Å andra sidan spelar det inte så stor roll vad jag tycker, folk gör saker jag aldrig skulle göra ändå, och jag kan inte stoppa dem. Så länge jag slipper är jag nöjd! :)

Postat av: en värmlands tjej

Publicerad 2011-03-10 00:38:37

de som dansar med hula hula krans å långa blad kjolar ser ju rätt fina ut hehe!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild