Kropp och själ

leslita.blogg.se

Aprikoser och svavel

Publicerad 2011-03-09 08:00:00 i Recept,

Visste ni att aprikoser ofta behandlas med svaveldioxid? Det är för att behålla den gula färgen. Så att de ser saftiga och godare ut, men saningen är att de bli onyttigare...

Torkade aprikosr


Det är en giftig gas som bildas vid förbränning av bland annat fossila bränslen. Svaveldioxid används som
konserveringsmedel och har beteckningen E220 Inhalering av svaveldioxid kan bli livshotande.

Torkade aprikoser

Så här ser de ut egentligen. Otroligt!

Vad tänker ni nu? Tillsattser? Visste ni det här?


♥Källa: Ekologisk blogg,
♥Liknande inlägg: Äkta vara, färgade svarta oliver,

Kommentarer

Postat av: Katariina

Publicerad 2011-03-09 09:04:09

Jag har också reagerat på färgen på de "vanliga", särskilt sedan jag började köpa de ekologiska aprikoserna från Saltå Kvarn. De smakar dessutom helt annorlunga. De ekologiska smakar mer karamell på nåt sätt.



Jag är inte så glad över alla konserveringsmedel i livsmedel. Det kommer visa sig vilka bieffekter det får på människan framöver. Kan inte vara hälsosamt.

Postat av: Nicci

Publicerad 2011-03-16 23:31:37

Oj, nu var det för visso ett tag sedan du skrev detta inlägget men jag måste ha missat det å vägen. Dock OJ säger jag igen, bara tanken av att man ätit sådana orange-färgade och fina bitar idag får en att.. må illa lite. Varför alla dessa kemikalier? Hade det inte tryckt i det från början hade människan aldrig vant sig vid det och ätit dem som de ska se ut. Föresten så är din blogg jätte mysig, måste tacka cilla(wiccankraft.blogg.se) för att hon tipsade om den ♥

Postat av: Nicci

Publicerad 2011-03-18 16:36:12

Jo precis, alla dessa färgämnen kan leda till så mycket biverkningar också. Senast läste jag om en studie att många, faktiskt de flesta E-nummer och tillsattser(azo) som läggs till bland annat för färgens skull i sin tur kan leda till försämrad astma. Vissa av dessa E-nummer inehåller ju även antibiotika... Nej det är skrämmande. Nästa gång blir det att köpa de bruna istället om de går att hitta^-^



tack själv, tycker det är jätte intressant med din blogg eftersom jag själv är inriktad på samma och har sökt in till en massage/hälsa-utbildning rätt nydligen(: ♥



Ha det jätte bra

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild