Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ekologisk frukt

Publicerad 2011-06-09 15:54:50 i Recept,

I expressen i dag fann jag en artikel som handlar om hur man undviker bekämpningsmedel i frukt. Enklast är att välja helt ekologiskt och miljömärkt frukt som inte innehåller bekämpningsmedel. Det vanligaste medlet heter pesticid. Om det är för dyrt med ekologiskt så kan man välja konventionella frukter och grönskaer och för minimalt innehåll av pesticidrester så välj alltid lokalt odlat eller i alla fall från länder inom EU.

Frukt leslita.blogg.se


Dirket från artikeln: som finns att läsa *HÄR*


Innehåller mycket pesticidrester:

• Äpplen
• Potatis
• Sallad
• Vindruvor
• Paprikor
• Jordgubbar
• Körsbär
• Spenat
• Grönkål
• Bladselleri
• Plommon
• Nektariner

Innehåller inga/mycket få pesticidrester:

• Lök
• Avokado
• Ananas
• Mango
• Ärter
• Kiwi
• Kål
• Sockermajs
• Aubergine
• Cantaloupemelon
• Vattenmelon
• Grapefrukt
• Sötpotatis


Visste ni det här? Brukar du välja ekologiskt? Varför?

♣För övrigt måste det var extra mycket pollen i luften de senaste dagarna för jag bara nyser och så kliar det i ögonen och näsan hela tiden. Ush...

Kommentarer

Postat av: Becca

Publicerad 2011-06-09 23:34:16

Nu har jag testat de morots/kesoplättarna. GODA! Jag ska testa att ha majs i nästa gång!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild