Kropp och själ

leslita.blogg.se

Kokta eller råa grönsaker?

Publicerad 2011-01-12 11:29:08 i Hälsonytt,

Skulle man koka mrötterna för att det skulle bli nyttigt eller var det tvärtom? SIK har gjor en undersökning och kom fram till följande.

  • Kokar man morot, brocoli och tomater så minskar antioxidanterna
  • Men Biotillgängligheten blev bättre
  • Om man kokade varje grönsak för sig så blev näringsvärdet bättre
  • Om man tillsätter olja i matlagningen ökar näringsupptaget

Broccoli

Slutsatts är att det är nyttigare med kokta eftersom vår kropp kan ta upp mer näring av kokta grönsaker.

Vad tror ni? Brukar ni äta kokta eller råa grönsaker?

♥Länk: Sveriges Tekninska Forskningsinstitut,

p.s Nu ska jag iväg på Open Pole träning :)

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-01-12 16:04:04

Vitaminerna försvinner ju ut i kokvattnet, så jag föredrar att att ångkoka eller göra grytor och soppor så får man i sig all näring. Lycopen tas ju upp lättare när det blivit uppvärmt dessutom. Roligt med en studie som bekräftar min övertygelse om att inte äta råa grönsaker! :)

Postat av: Maria

Publicerad 2011-01-12 16:10:54

Spännande! Va bra att jag (pga Jenny, hihi) gått över till kokta (eller ångkokta) grönsaker. Jag åt väldigt mycket råa grönsaker förut. Kram see ya tomorrow

Postat av: Emmy

Publicerad 2011-01-12 20:36:51

det svaret dög gott o väl :) ! något inköp som kan vara bra inför denna termin? (t2)

Postat av: Emmy

Publicerad 2011-01-12 21:02:52

Ja men så bra :D Då får jag plocka fram allt sånt!



Har du möjlighet att skicka en inbjudan till bloggsvar ? :) Försökt att få in en liknande på min blogg men man behöver ju som sagt en inbjudan.

Postat av: ammi

Publicerad 2011-01-12 23:48:35

sv: det är bugg haha :) får se om vi tycker det är kul annars börjar vi på ngn annan dans!

Postat av: Emmy

Publicerad 2011-01-13 07:42:40

En fotbalja okej, haha. Får höra lite med Jenny om en checklista haha.



Å så bra ! Tusen tack :D kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild