Kropp och själ

leslita.blogg.se

Vodou utställning på Etnografiska

Publicerad 2011-02-23 17:21:46 i Häxkonst,



Dörren till verklighetens vodou – en källa till kreativitet och kamp mot förtryck och fattigdom. I den här fängslande utställningen upplever du vodouns ljusa och mörka krafter. Du möter fascinerande och mystiska föremål. Olika typer av vodou är vanligt förekommande i Haiti, i Västafrika, Dominikanska Republiken, Kuba, Puerto Rico. Till Västindien kom vodou med slavskeppen från Afrika. Vodou undertrycktes som kulturuttryck och slavar tvångskristnades.

Världens största samling vodouföremål är på internationell turné och har nu kommit till Gärdet. Utställningen har tidigare visats i Genéve, Berlin, Amsterdam och på Världskulturmuseet i Göteborg.

Verkar det intressant? Jag ska gå på utställningen :)

♥Texten är tagen från: Etnografiska,
♥Relaterat inlägg: Vodoo docka,

Kommentarer

Postat av: VinterVild

Publicerad 2011-02-23 21:07:47

Sv: Nelle sa att det kunde ta 6-8 veckor innan det läker :( Men jag stretchar det som kan stretchas, vilket är lite med min konstiga revbenssmärta.

Det var den jag var hos sjukgymnast för, börjar bli irriterande och jag vill ha koll så inget är fel någonstans. Kan bara vara muskler, kan vara ngt annat..



Det är en otroligt fin pose, själv är jag en bit ifrån både på händer och underarmar men jag ska komma ner jag med!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild