Kropp och själ

leslita.blogg.se

Rädd för fett?

Publicerad 2011-02-18 14:01:00 i Recept,

"Det är lika dumt att tro att man blir fet av att äta fett som att tro att man blir grön av att äta grönsaker."
– Christer Enkvist, överläkare i Trollhättan-


Många vill gå ner i vikt men att undvika fett är bland det dumaste och onödigaste man kan göra. Fett är viktigt för kroppen. Och det är inte fett man blir "tjock" av, det är socker och snabba kolhydrater som gör att man går upp i vikt. Jo men visst är det lite olika för alla kroppar. Men om du utesluter fett så kommer du inte automatiskt att gå ner i vikt, för kroppen sätter sig på "sparläge" och tror att kroppen svälter.



Jag är väldigt svag för mejeriprodukter och fett. Det skulle jag inte klara mig utan. Visst kan jag utesluta, socker, snabba kolhydrater, kolhydrater överhuvudtaget, äta vegetariskt ett tag men om någon skulle säga nej till mejeriprodukter så är det kört. Jag älskar mjölk, smör, ost, yoghurt och mayonaise.

Så jag rekomenderar iaf inte "sluta med fett dieten" nu förespråkar ju LCHF tillockmed att mer fett får dig att gå ner i vikt. Vad tror vi om det?

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-02-18 15:26:03

Jag tror inte att fett automatiskt får en att gå upp i vikt, men däremot att ta in mer energi än man gör av med, och de beror inte på bristande disciplin eller liknande. Överätande och sockerberoende är ett symtom på att man mår dåligt psykiskt, precis som alkoholism eller andra missbruk. Socker gör att man utsöndrar endorfiner och serotonin, och varför skulle man behöva mer må-bra-hormoner om man redan mådde bra? Fett innehåller mer än dubbelt så många kalorier per gram än både protein och kolhydrater, och kanske har det orsakat missförstånd om att det är fett gör en fet.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild