Kropp och själ

leslita.blogg.se

Imbolc, ljusets dag!

Publicerad 2011-02-02 08:00:00 i Häxkonst,

Dagen som ska föra oss in i ljuset, bort från det mörka och kylan. Imbolc är ljusets och gudinnans dag. Det är dagen som visar på att våren snart är här, det ska bli varmare och ljusare. Imbolc firas inom Wicca och andra hedniska traditioner den 2 februari, vissa kallar den kyndelsmässodagen, snödroppsfest andra ljusets eller ljusmässodagen. Imbolc tillhör elementet eld och ska firas i en glödande eldfest. Den är kvinnlig då gudinnan representerar kvinnlighet och fruktbarhet.

"Nu ska världen födas på nytt och vintern ta slut. Allt gammalt ska smälta bort och nytt ska blomma."

Imbolc

Även du ska blomma! I dag och de närmaste dagarna kan man komma ett steg närmare den slutgiltiga varianten av den du är. Fundera över vad och hur du vill utvecklas. Skriv ner det utförligt eller i en kort sammanfattande affirmation. Gärna i Silvrigt eller vitt som är denna högtids färger.

Hur vill du utvecklas? Berätta gärna..Känner du att ljuset och värmen är på väg in i ditt liv?

♥Relaterade inlägg: MIN TRO, Min tro - dag 9, Om New age, Elementen,
Wicca Högtider: Samhain, Beltane, Historien om Valborg, Historien om Påsk,

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2011-02-02 19:25:25

Jag hörde något i morse när klockradion gick igång om ljus och kyndelsmässodagen idag och att det är därför som det heter kyndel (som candle på engelska), men jag var allt för sömndrucken för att egentligen uppfatta vad de pratade om. Nu klarnade det lite!



Jag satsar just nu på att flyta med lite mer istället för att försöka och anstränga mig själv tills jag blir blå i ansiktet. Det är inte en så effektivt taktik har jag märkt.



Svar på din kommentar:

Ja, man kan plocka ihop, hälla på varmt vatten och låta dra och sila. Eller så kan man ta en nypa torkade maskrosblad i en tekula och låta dra några minuter. En del tycker att man ska låta det koka i 10 minuter, men vem orkar eller har tid med det! Jag använder bara bladen för jag tycker att rötterna smakar för bittert!



Tack själv för en bra blogg!

Postat av: Maria

Publicerad 2011-02-02 20:09:56

Spännande... jag vill hitta ännu mer tillit till att allt blir precis som det ska, alltså hur bra som helst!! Vill sluta tvivla och bara lita på mig själv. Det ska jag satsa på i vår! Kram på dig

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild