Kropp och själ

leslita.blogg.se

Bakade vetemjölsfritt Bröd

Publicerad 2010-09-01 20:09:17 i Recept,

I morse var jag på beauty assistance och gick igenom mitt schema som jag ska jobba efter. Sedan gav jag en provbehandling. Hon var nöjd så vi skrev på anställningsavtalet. Jag ska jobba varannan helg och vissa eftermiddagar. Sedan var jag på högskolan och hade intressanta föreläsningar om hur tidningar och texter är upplagda. Vi blev kvar en stund efteråt och jobbade igenom intervju-uppgiften som vi ska göra. Tiden går fort när man har kul.

Jag bakade bröd förra veckan! Min kompis som jag bodde hos i Hällefors är allergisk emot vetemjöl. Det är inte samma sak som gluten berättade hon för mig. Så detta är ett specialrecept. Det blev väldigt spännande smak. Jag tyckte om det. Här kommer recept och bilder!
Nybakat leslita bröd

Ingredienser:
Mjölmix
Rågmjöl
Honung
Linfrön
Salt
Mjölk
Smör
Pulver jäst (eller vanlig)


Gör så här:
Smält smöret i en kastrull. Blanda alla ingredienser i en bunke. Låt jäsa i ca 40 min.
Lägg degen i formar eller långpanna. Forma valfritt om du vill ha limpa eller bullar.
Sätt in i ugnen längst ner på 225´C i ca 15-20min.
Nybakat leslita bröd
Smaklig måltid!

Länk: Receptet,

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-09-05 23:15:42

Det kan INTE ha varit Rågsikt du hade, för där ingår vetemjöl!! Rågmjöl måste det varit och det är ju det som är på fotot också!! Tänkte bara att det kan vara bra att förtydliga det ifall nån som är allergisk mot vetemjöl inte vet det....!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild