Kropp och själ

leslita.blogg.se

Varför bastar man? Om Sauna

Publicerad 2010-05-10 09:16:20 i Spa & Massage,

En intressant fråga jag har ställt mig själv. Har det några speciella effekter eller är det bara allmänt skönt? Själv har jag urtikaria så torr bastu är egentligen inte bra men ingen större fara om jag undviker kall dusch eller rulla i snön före-efter. Haha. Ett bra tips är att ha balsam eller hårinpackning i bastun, värmen hjälper till att vårda håret och ger bättre resultat. Har du lockigt hår så kommer det att locka upp sig ännu mer. Men ok fram till saken. Bastu! Detta är vad jag har spånat fram på Internet.
  • Sätter igång blodcirkulationen
  • Pulsen ökar
  • Hjärtat får arbeta hårdare
  • Kroppen producerar och rensar ut mer svett
  • Hormoner påverkas
Okey detta kan låta negativt men det är precis samma sak som händer under ett träningspass så det är bara hälsosamt. Egentligen inte alls avslappnade för kroppen däremot. Vidare effekter är:
  • Lederna mjuknar
  • Vid regelbundet bastande sjunker blodtrycket
Bastu leslita
"Kontraindikationer" Obs: hjärt- och kärlsjukdomar, med alkohol eller vid bakfylla,

Kommer ni ihåg att jag lade ut en bild på en Infraröd bastu IR. Jag har försökt att ta reda på skillnaden. Det sägs att IR ger samma effekter fast den har en lägre temperatur. Det är bra som uppvärmning (innan träning) och är bra för immunförsvaret. Den ska ha en uppigande effekt och ge friskare hud. Det är mycket marknadsföring om att IR skulle förbränna fett. Om det är sant tror vi knappast på?
Det finns mängder med bastu nu för tiden, torr eller finsk bastu som man ibland kallar den, aromabastu, ångbastu, IR, och saltbastu m.m. Vilka har du testat? Vad tycker ni om bastu?

Idag ska några SPA elever till Loka brunn på studiebesök. Skriver om det sen :)

*Fler relavanta inlägg: IR, Urtikaria,

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2010-05-10 12:59:26

Just precis så har jag börjat tänka nu, på ett sätt är jag tacksam för att det här hände, för det har kommit mycket gott ur det också. Jag har skrivit ett inlägg nu, så du får gå in och läsa :)



Jag kände också att just själva spa-behandlingarna inte riktigt var min grej, men det var ändå kul just då att få testa. När jag jobbade lite på Loka så tyckte jag inte alls att det var kul, så jag började väl tvivla lite om jag verkligen skulle jobba på spa. Men nu känner jag att jag vill starta eget så jag kan styra lite själv vad jag vill ha. På Loka blev det mest massage på massage på massage. Jag var som en disktrasa efter en helg där. Vad är det för jobb i sthlm du ska på intervju för?



Ha det så bra du med!

Postat av: Eva

Publicerad 2010-05-10 14:58:34

Bastu är härligt. Skulle gärna prova en sån där infraröd :-) Tror faktiskt jag ska gå iväg och simma och basta i morgon!

Sv: Det där med spökena är inte så farligt. Har ju haft lugnt länge nu :-) Man får försöka hålla det ifrån sig.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild