Kropp och själ

leslita.blogg.se

Sveriges Kurortsmuseum

Publicerad 2010-05-16 17:58:18 i Spa & Massage,

Jag har varit på Sveriges Kurortsmuseum som var väldigt intressant att se och läsa Historiskt om.

GYMNASTIKEN kallades det första rummet för
Sveriges Kurortsmuseum
Pantostat: för elektricitets och massagebehandling. Tidigt 1900-tal. Strömmen tycktes återge livskraft till kroppsdelar dit nervimpulserna avstängts.
Sveriges Kurortsmuseum
Electrophor: elektricitetsmaskin för medicinskt bruk som apotekaren Von Aken demostrerade för kung Adolf Fredrik på Loka Brunn år 1761. Genom friktionen mellan glas och tyg alstrades elstöm som leddes via en metalltråd till patienten.  Med en metallstav kunde sedan gnistor "dras ur" den elektrificerade kroppen.
Sveriges Kurortsmuseum
KURBADET
Sveriges Kurortsmuseum
Nauheimerbad: Den badande inhalerade koldioxid så att hjärtat slog långsammare och dämpade andningen hos nervösa personer.
Aachenerbad: Svaveltillsatser tycktes ta bort förgiftningssymptomen på syfilis patienter.
Svavelbad: Svavelgas dödade parasiter som förekomm vid hudsjukdommar t.ex. skabb.
Kreutznacherbad: saltriktkällvatten emot kvinno-sjd.
Tallbarrsbad: lindrade reumatism och bröstkatarr.
Koksaltbad: renande
Sveriges Kurortsmuseum
Sveriges Kurortsmuseum
SOVRUMMET tvätthörnan
Sveriges Kurortsmuseum
Sveriges Kurortsmuseum
APOTEKET
Sveriges Kurortsmuseum
Lådor där torkade örter m.m fanns.
Sveriges Kurortsmuseum
Sveriges Kurortsmuseum
Vågen där man mätte upp mängden och blandade ihop medicinerna.
Sveriges Kurortsmuseum
LÄKARMOTTAGNINGEN väntrum
Sveriges Kurortsmuseum
Sveriges Kurortsmuseum
Fler flaskor med mediciner
Sveriges Kurortsmuseum
BEHANDLINGSRUMMET behandlingsbänk/gynstol
Sveriges Kurortsmuseum
Sveriges Kurortsmuseum
Vad får det lov o vara för behandling till dig idag? Lite elektricitet eller ett svavelbad kanske?

Visst är det intressant att läsa (och se) vad man trodde var bra förr i tiden. Galet, men undra vad folk säger om oss och vår medicin om 100år? Då var det vi som var galna. Haha

Kommentarer

Postat av: Elin

Publicerad 2010-05-16 19:28:32

hej!

Det är fint med mig! :) Ja jag hade ju praktik där så nu får jag jobba extra nån helg ibland. Ja dom missade jag!

Jag är färdig med min utbildning nu, den 29e april tog vi examen! :) Hur går det för dig i skolan?

Postat av: Eva

Publicerad 2010-05-16 21:00:31

Å vad mycket intressant du får se och lära dig genom din utbildning! :-)

Postat av: Lillis

Publicerad 2010-05-16 22:08:20

ja det e mkt hemskt med aids.. stackars dem som drabbas.

Tack så mkt, dock e jag inte så nöjd med den själv men den berättar rätt så mkt om mig :P

Örtmedicinen hjälper inte tyvärr.. =/

Postat av: supermom

Publicerad 2010-05-16 22:36:00

Kul att få gå på ett sånt museum! Det var vid Loka eller?



Jag tycker också att hon ska satsa på en spautbildning... vi får väl se hur det går. :)

Det där med Hot Stone på Axelssons... de erbjuder ju sin kurs åt redan färdiga massörer eller spaterapeuter... :(

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild