Kropp och själ

leslita.blogg.se

Vanliga frågor om SPA programmet

Publicerad 2010-07-20 20:04:11 i Spa & Massage,

  1. Är det svårt att komma in?
  2. Vad är det för kurser som ingår?
  3. Vad blir man? Vad kan man jobba som?
  4. Hur hittar man boende?
  5. Vad kostar utbildningen och Csn?
  6. Studieorten?

1. Jag sökte på enbart mina betyg och jag hade VG i allt och några MVG och utökat program i gymnasiet. Mitt högskoleprov gick väldigt dåligt så där hade jag ingen chans. På min tid var det mycket färre antal platser. Vi hade 50 st men i nuläget har spa programmet utökat till 80 st antagna. Så det är enklare nu jämfört med innan att komma in. Blir man reserv ska man tacka JA! Det är många som ser sin reserv plats typ nr 60+ och blir rädda och tänker "Aa det är ingen ide att tack ja, kommer ändå inte in" följden av det tankesättet är att hälften tackar nej och därmed hamnar man plötsligt på reservplats 20 :D

2. Spa programmet är väldigt brett! vi läser allt möjligt inom hälsa. Idrott A-B, Pedagogik, Psykologi, Fysiologi, Anatomi, Massage och spa behandlingar, Traditionell Kinesisk Medicin, Ledarskap i fysisk aktivitet, Kost och nutrition m.m. Se inlägg *HÄR* för detaljerad kursplan.
Massage Katter

3. Du blir Professionell hälsoarbetare, Spa konsulent, Diplomerad Massör och Instruktör. Och kan därmed jobba på spa anläggningar, spa hotell, kryssningar, hälsocenter, friskvård och bad anläggningar, gym och träningscenter eller inom ett företag där du åker runt och masserar. Ett annat alternativ är att starta eget.

4. Alla som blir antagna har boendegaranti. Bor man i Hällefors (15 min bussavstånd) så är det även fri hyra under sommaren. Hyran är väldigt låg. I Hällefors finns korridorer med rum för 2200 och ettor lgh för 2600. I Grythyttan finns inga korridorer utan mest 3:or och ettor. Uppsägningstiden är 3 månader, men om du vill byta lgh inom SBO så brukar det upphöra att gälla. Priserna på hyra är ungefär densamma. Alla lgh är fräscha och rymliga så oro dig inte vilket "område" eller så.  Ring till SBO (sök på it efter nr) och anmäl intresse så får du en blankett hemskickad att fylla i.Om man vill bo i Örebro behöver man ha bil för att det ska fungera och där finns ingen bostadsgaranti.


5. Jag hade CSN som är studiemedel. Man får ca 2000 i bidrag och resterade ca 5000 är lån som man blir återbetalnings skyldig på. Jag tyckte att det räckte gott och väl. Fullt CSN är alltså ca 7000 per månad men man kan sänka det om man vill. Utgifter är hyra, mat och ev busskort på va 300-400 per månad. Övriga kostnader är böcker på ca 500kr st i varje kurs. Dv.s 2 böcker per kurs oftast. (per månad). Annat du kommer att behöva till termin 1 är träningskläder och skor. Till termin 2 behövs produkter på ca 2000 om man beställer allt (vilket inte är nödvändigt) Produkter behöver du för att öva på alla behandlingarna med. Frivilligt som även kostar är massagebänk på ca 2000-3000. Men det finns tillgång till massagebänkar i skolan.


6. Studieorten är det ända som jag ger ett stort minus för. I Hällefors finns en centrum med Ica, pekås, systembolaget, apotek, biblotek, bokhandel och ett liknande överskottsbolag. Allt det nödvändigaste men inget shoppingställe. Vill man göra något kul finns det träningsställen, en folkhögskola som har kurser på kvällstid, bowlinghall och 2 st cafe. I Grythyttan finns en liten Ica, studentbaren, ett träningsställe, restaurang gästgivaregården och cafe Kringlan. Vill man ha närmare till skolan eller vill man ha närmare till en rolig fritid? Valet är ditt. Bussar åker till Örebro och tar ca 1 1/2 timma. Det finns även buss och tåg från Hällefors (enbart) som åker till Karlstad på ca 2 timmar.


Ställ gärna fler frågor om jag har missat nått :D så fyller vi på listan :)
Om du inte redan berättat för mig så vill jag gärna veta vilka som kom in på SPA programmet?
Skriv en kommentar :)
Föresten har vi precis fått hem en katt :) därför jag tyckte att den bilden passade in :)

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Sofia

Publicerad 2011-02-13 15:06:26

Jag ska söka iår :D Hoppas att jag kommer in!! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild