Kropp och själ

leslita.blogg.se

GI Kost vs Kinesisk kostlära

Publicerad 2010-02-13 15:23:22 i Recept,

Jag har nu under två års tid äter GI Kost och känner att jag ska avvika lite ifrån det nu. Inte pausa helt, och inte sluta helt för det är ju trots allt en livsstil men jag vill bara inte gå så strikt efter det. Jag vet inte riktigt varför. Vill testa nått nytt tror jag. Funderar på att äta med individuellt anpassad kost.

Utifån Kinesisk kostlära (inte "kinamat ") Det är ganska komplicerat men jag gillar utmaningar. Först behöver jag sätta "diagnos" på mig. Ja vi har lärt oss det i första kursen om kinesisk medicin. Sedan hitta vart obalansen sitter och sedan välja ut råvaror som passa just mig :) Nu är ju denna metoden egentligen mer för personer som har ett besvär de vill äta rätt efter. Och jag har ju ingen speciell sjukdom. Men! man kan alltid hitta en obalans som inte slagit ut hos alla männsiskor, det är det som är så facinerande med Traditionell Kinesisk Medicin! Vi får se vad jag hittar på inom mat fronten...



Nått nytt och spännande! Tips kanske? inga bantningskurer tack :)

Om Kinesisk kostlära: Video, Matlagning,

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2010-02-13 16:41:10

Intressant inlägg. Lycka till :) Jag är utbildad på Stensunds folkhögskola och är lite intresserad av att studera något på distans nu medan jag jobbar. Din kunskap verkar väldigt intressant, så kanske skall kika in din skola?! Rekommenderar du något? Företaget går bra, om någon dag så är hemsidan publicerad. Det krånglade lite med domännamn och hela kalaset, men det är ordnat nu :)

Postat av: Lina

Publicerad 2010-02-13 17:25:53

Ja nu i efterhand så tycker jag att det låter lite konstigt det där med morötterna.. men enligt källan så är det nog så :)

Postat av: Johanna - www.johannajagendal.se

Publicerad 2010-02-13 23:49:58

Svar: Tack så mycket! :) ProMarker-pennor är ungefär som vanliga tuschpennor fast håller enligt mig en lite bättre kvalitet. Testa! De är väldigt kul att teckna med! :D



Ha det bra!



Kram!

Johanna

Postat av: Emma

Publicerad 2010-02-14 11:34:23

SV: Ja det skulle jag rekomendera att du gör, du kommer inte att bli besviken (hoppas jag) :) Trevlig alla hjärtans dag!

Postat av: cilla

Publicerad 2010-02-14 11:55:17

själv äter jag lchf ( undviker mjöl och socker. )och trivs jättebra med det, använder stevia som sötningsmedel och jag trivs jättebra med det också. slarvar jag så är det med choklad. är aldrig småsugen och jag mår mycket bättre, och det tycker jag är viktigt. försöker undvika tillsatser i maten då jag tror att det skadar kroppen. ( tyvärr så är inte mina bakverk så nyttiga men eftersom jag inte äter dem själv så lider inte jag och de som äter det äter inte det så ofta. ) kramisar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild