Kropp och själ

leslita.blogg.se

Gör nått galet!

Publicerad 2010-08-25 12:51:11 i Hälsonytt,

Dagen jag kom hit så satt mina två kompisar och skrev en lista. Jag frågade vad det var för nått och då sa hon att det är en "Livslista". Vi skriver upp allt vi vill göra. JA! men en sån lista har jag också skrivit hemma svarade jag.
Det är roligt med listor, jag skriver listor på allt.

Nu läste jag en artikel på Topphälsa som handlar just om det, att göra nått galet! Inte nödvändigtvis men att hitta på kreativa saker i vardagen som man vill göra. Sluta lev efter rutiner. Hitta på ett nytt sätt att utföra vardagssysslor på.

Tips för ”nya” vardagar
• Ta en ny väg till jobbet
• Gå barfota
• Lyft blicken och titta på andra våningen av det hus du går förbi dagligen
• Prata med personen bredvid dig på bussen
• Gå till en ny lunchrestaurang och välj en rätt du aldrig provat
• Välj annorlunda: en ny glassort, köp en ny tidning
• Sätt på en musikstil du aldrig brukar lyssna på nästa gång du städar

Resultatet av sådana här småsaker är att du blir lyckligare! Man väcker höger hjärnhalva.

Indien 
Indien

Så gör en lista med något du kan göra nu på en gång eller en lista typ "Det här vill jag göra i mitt liv" t.ex
Leslitas Livslista:

  • Hoppa fallskärm/bungyjump
  • Ge ut en bok
  • Gå på dance audition
  • Bli Journalist
  • Resa till Indien
  • os.v

Det behöver inte vara så märkvärdigt och du behöver inte "lyckas" med allt.
Bara försök att fundera vad du vill ha ut av ditt liv lite mer och börja lev på riktigt :)

Vad står det på din lista? Vad skulle du skriva?

♥Länk: Artikeln,

 

Kommentarer

Postat av: Anneli

Publicerad 2010-08-25 23:09:41

Vilken bra idé!! En kompis till mig gjorde det och la sen upp listan i ett skåp och glömde bort den. När hon typ drygt ett år senare hittade listan upptäckte hon att hon kunde stryka flera av de där sakerna - för hon hade redan gjort dem!! :D



Här kommer svar på din kommentar på min blog:

Hej Lesly!!

Jo då, den är ganska lättläst! Bl a för att den är rätt rolig mellan varven!! Medförfattaren är faktiskt en rätt känd Amerikans ståuppkomiker!!

Den är lite jobbig att komma in i, men när man väl gjort det blir det mycket lättare!! Men ha gärna ett lexikon till hands för en del ord är för oss Svenskar som bara har tillgång till skolengelska och hemmagjord TV-amerikanska ( ;-) ) helt omöjliga att förstå eller lista ut!!

Läs gärna "Tro, dogmer och biologi" också!! Den finns ju dessutom på Svenska!

Ha det så bra du med!! KRAM!!

Postat av: Matilda

Publicerad 2010-08-25 23:39:52

Min lista skulle se ut såhär:

- Bli cykelproffs

- Fortsätta att älska livet

- Skriva klart min bok så den kan ges ut

- Studera till läkare

- Fortsätta älska villkorslöst

- Aldrig sluta vara vetgirig och nyfiken

Postat av: PHOTOS BY NATALIA.

Publicerad 2010-08-26 12:55:10

Ha en finfin dag :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild