Kropp och själ

leslita.blogg.se

Massage drar upp känslorna till ytan...

Publicerad 2009-10-22 22:19:18 i Spa & Massage,

Vi startade massage lektionen imorses med att prata om känslor och hur vi i klassen har mått efter så mycket behandlingar. Läraren förklarade om olika biverkningar som man kan få. Mest emotionellt, det är väldigt vanligt att man väcker upp mycket känslor efter att ha fått en sådan djupgående massage (Tuina). Sedan gick vi varvet runt och alla fick berätta om sina erfarenheter och hur vi mått under veckan och framför allt under förra helgen. Efter dem första gångerna får man mer biverkningar sen brukar det tona bort efter en vecka.

Exakt dessa ord sa min klass:
Psykiskt: Nere, låg, deprimerad, behov av närhet, Ville bli lämnad ifred, osocial, ensam, känslig, gråtit utan andledning, tomhet, ledsen, omotiverad, inte psykiskt orkat ta tag i något,   
Fysiskt: Illamående, ihållande trötthet, huvudvärk, öm i kroppen, sätter igång magen.

Sedan pratade vi om menstrautionen och massage-läraren sa att det är vanligt att det startar igång mensen och ger mer mensvärk, det kan bli rikligare blödningar och mer emotionell PMS.



Varför blir det så?

Jo helt enkelt för att massage sätter igång hormonsystemet så att det utsöndras extra mycket. I ögonblicket och direkt efteråt utsöndras Oxytozin som är ett "lycko piller" och har lugnande effekt. Och sedan startas dem andra hormonerna. Och då kommer det som varit ner tryckt och förträngt upp igen. Även blodcirkulationen bidrar till dessa biverkningar och hjälper hormonflödet att spridas.

Jag fick oturen att få väldigt många symptom, och min pms och humörsvängningar brukar vara ganska ohanterbart i vanliga fall. Då kan ni gissa hur jag har varit dem senaste dagarna. Haha! Jag tyckte att det var en bra lektion idag, då vet man att det inte bara är jag som har mått dåligt. Och nu vet jag vad det beror på. Massage drar upp känslorna till ytan...

Kommentarer

Postat av: Ann-Louise

Publicerad 2009-10-23 00:48:11

Ojj, så det finns biverkningar med massage också, det kunde jag inte tro.. Inte lät det så lockande heller :/

Postat av: Lesly

Publicerad 2009-10-23 00:58:47

Jo då så är det. Oftast känner man inte av någonting om man bara får en behandling på ett spa. Lite trött och seg typ. Men när vi övar på varandra i flera timmar och testar femtielva olika grepp på samma ställe så blir det lite annorlunda, men det är det sååå värt! :) Resultatet långsiktigt är underbart :D

Postat av: sussi

Publicerad 2009-10-23 07:44:58

kroppsligt har jag mått dåligt men som ja sa har jag blivit lugnare. annars är jag helt tokig! Grymt inlägg iaf.



Har fått min studiebok nu! Btw vet ej om klnning vart tvättaad, men det känns väll på lukt.



Ha en fin helg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild