Kropp och själ

leslita.blogg.se

Äpple och Squash gratäng med kyckling och apelsinsås

Publicerad 2009-11-03 18:27:24 i Recept,

Ingrediens lista:
Squash
2 st Äpple
Pumpakärnor
Salt
Parmesana ost
Kycklingkrydda
Cayanepeppar
Kycklingfileér

Sås
Matlagningsgrädde
Apelsin
Ingefära
Vitlök (som jag uteslöt)
Hönsbuljong









1. Kyckling: Börja med att sätta på ugnen 175 C. Kycklingfilen kryddas och in i ugnen på en ungsplåt. Krydda med salt, vit peppar, cayannepeppar. Ca 25 min eller tills den/de är genomstekta.



2. Gratäng: Skär upp squash och salta mycket, medans den får stå och vattna kan man kärna ur och skär äpplena i skivor.



3. Lägg upp det så här vackert med ca varannan skiva äpple och varannan skiva squash. Strö över parmesananost, salt och ringla över lite olja. In i ugnen i ca 20 min.



4. Sås: Nu påbörjas såsen. Skölj apelsinen och riv skalet. Skär apelsinen på mitten och använd saften ifrån en halva. Pressa vitlöken. Riv eller finhacka ingefära. Ta fram en kastrull, tillsätt olja och fräs apelsinskal, vitlök, ingefära och salt o peppar.



5. Häll i grädden (2 dl) och apelsinsaften. Tillsätt hönsbuljong och låt koka på medelstark värme ca 10 min. 

Rör om då och då.

6. Ta ur maten ur ugnen, skiva kycklingen, häll över såsen och strö över pumpafrön innan servering. Din Äpple och Squash gratäng med kyckling och apelsinsås är nu klar!



P.s Rätten är GI godkänd, Smaklig måltid!

*Fler goda recept hittar ni under kategorin GI&Kost

Kommentarer

Postat av: cilla

Publicerad 2009-11-03 19:39:45

det ser smaskigt ut, jag hade en fin och lugn helg.

din helg verkade också vara kanon. kramisar

Postat av: emma

Publicerad 2009-11-03 20:39:36

sv; jaa våfflor är verkligen gott, pannkakor med! haha :D det där såg i alla fall väldigt gott ut:)

Postat av: Elin

Publicerad 2009-11-03 22:01:27

Jag läser till hälsoterapeut i Sunne på Brobygrafiska. Ja jag har praktik jag med, men inriktar mig på massagen denna period så jag är hos en massör. Till våran ska jag vara på Loka faktiskt några veckor på spa där! Sen blir det kanske Spanien några veckor om de har haft det bra! De är på ett ställe som de får arbeta med Dermanords produkter, hur bra som helst! :) Har ni någon praktik framöver då? Smarrigt recept! Måste kolla in dina andra, håller på med ett projekt inom näringsläran så jag kanske fåt något tips! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild