Kropp och själ

leslita.blogg.se

Samba låtars Bpm

Publicerad 2009-05-13 21:07:07 i Dans & Annat,

Nu har jag suttit och "pluggat" i flera timmar. Lyssnat på låtar och pulsat och räknat takter.
Vi har fåtten en mall att gå efter i skolan och utefter den mallen är ett motionsgymnastik pass är 50 minuter och under den tiden är det ca 4 minuter små hopp och ca 6 minuter löpning där EN minut inkluerar spring rucher. Så brukar ett vanligt motionspass vara upplaggt eller hur? Det finns något som kallas Bpm som man går efter för att kunna anpassa låtarna man valt till det som ska göras. Ska man öva kondition och göra löpnings övningar så ska det ligga emellan 155-165 i max en låt under passet då det kallas pulsTOPP.

Det jag ville komma fram till med detta är att samba låtar som jag lyssnat och räknat ut på  ligger emmallan 180-200 i Bmp vilken motsvarar rusher och den snabba "snutten" av intervallerna.
Denna videon är en "långsam" samba och ligger på 136 som motsvarar "små hopp" på våran mall som är max en låt.




Men andra ord brukar jag dansa på samba karnivaler i en intensitet som mottsvarar att spring rusha och löpa och när det är långsamma låtar mottsvarar det att stå och stå och hoppa och den mest krävande delen i intervallen.
Och ett karnivalståg är flera kilometer långt och tar ca 2 och halv timma!!  Wow, är inte det imponerande...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild