Kropp och själ

leslita.blogg.se

Skydda dig emot solen

Publicerad 2009-05-21 14:43:32 i Hälsonytt,

Hela året väntar vi på solen, men bli inte för ivrriga för då bränner ni er istället. Glöm inte solskyddsfaktor.
Solskyddsfaktor har denna märkningen just nu.

* Lågt skydd (Low): spf 6-10
* Medelhögt skydd (Medium): spf 15-25
* Högt skydd (High): 30-50
* Mycket högt skydd (Very high): spf 50+

Bra produkter finns på apoteket och märket Dermanord har endast helt naturliga produkter. Finns upp till faktor 15. Dermanord har även en bra aloevera gel som man kan ha på för att svalka huden efter solning. Eller om man råkat bränna sig och fått solsveda trots allt. Alovera produkter över huvudtaget är bra.
Om man inte har det så fungerar gurka. Skär skivor och lägg på hudpartiet.
Är du jätte känslig mot solen, rödhårig och fräknig eller ljus hy och ljust hår. Och därmed lite sämre pigment bör du ta det väldigt försiktigt och undvika solen mitt på dagen 12-14. Andra tips är att alltid ducha av saltvattnet. Gärna för hårets skull också. Undvik smink och perfym direkt på huden när du är ute i solen. Detta kan ge fläckar om det är dålig kvalitet.  
Och bästa skyddet är alltid kläder. Täck axlarna med något.
Eller varför inte en hatt?


Vill du däremot bli brunare och har bra pigment är bästa tipset att smörja in sig med ren kokosolja. Detta är lagom hjälp i Sverigesolen. Utomlands ska man helt utesluta oljor i samband med solning.  

Ni får ha det så jätte bra här hemma i Sverige, idag åker jag till stockholm över naten och imorrgon bitti åker jag till Mallorca! Hoppas att ni fortsätter läsa min blogg och att jag har några fina komentarer när jag kommer hem :-)

Ta hand om er!

Kommentarer

Postat av: pinkhelp

Publicerad 2009-05-22 11:13:09

Glöm inte att smörja in händerna i solkräm ofta, ha det med som en handkräm. Det är oftast händerna som visar hur gammal någon är eftersom de glöms bort och de är utsatta för solen jämt om du är utomhus!

Postat av: Mikael

Publicerad 2009-05-22 14:14:30

Tack så mycket. Okej vad kul, vad pluggar du för något inom hälsa?

Postat av: Eva

Publicerad 2009-05-22 14:27:06

Är noga med skyddet sedan jag fick pigmentfläckar.



Har bytt blogg sen sist, hoppas du hänger med dit. Håller just på och flyttar över materialet.

Kram,

Eva

Postat av: Hanna

Publicerad 2009-05-23 19:53:33

Bra inlägg! Jag tror många hetsar i solen för att bli bruna snabbt! Men som sagt, man ska vara försiktig!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild