Kropp och själ

leslita.blogg.se

Humanisternas åsikter

Publicerad 2009-05-09 16:48:00 i Andlighet,

Jag brukar läsa *Humanistbloggen* och nyligen har det kommit en ny medlem som bloggar där.
Jag läser deras blogg för att jag är öppen för att höra allas åsikter. Jag tycker att det är lika viktigt att veta hur dem tycker och tänker jämför med en väldigt troende människa. Själv är jag inte medlem någonstans. Jag har strykt min konfirmation ur svenska kyrkan och saggt upp mitt medlemskap i katolska kyrkan och inte heller siktar jag mot höga initieringar inom Wicca.
Jag tycker bara att humanisternas sätt att övertyga människor är väldigt intressant. Och han nya är ju ganska rolig.



Han höll i frågestund och en person frågade det här:
"Är det själva religionerna som är farliga eller är det maktgalna människors användning av den?"

Både och. Religionerna i sig kan vara farliga för att de är omoderna. Man kan jämföra Bibeln eller Koranen med en handbok för en såg. Boken skrevs för flera tusen år sedan när sågen var en simpel sak i järn och trä. Därför kan det bli farligt om man med hjälp av handboken försöker förstå hur man skall använda dagens motorsågar. Om man försöker använda den som man använde bronsålderssågen kan man råka såga av andra människor både armar och ben. Samtidigt blir konsekvenserna såklart värre om den som håller i handboken dessutom är en despotisk diktator.

;-D

Om

Min profilbild