Kropp och själ

leslita.blogg.se

Vilken hudtyp är du?

Publicerad 2009-03-23 14:22:11 i Spa & Massage,

Jag skrev ett inlägg om huden Här. och hade tänkt skriva fortsättningen och besvara denna frågan nu. 
"I nästa del kommer jag att förklara hur man tar reda på vilken av dem 5 hudtyperna man har."

Känslig hud har oftast små porer, får allergier lätt mot produkter. Brukar vara torr på ytan och ha ytliga blodkärl 

Torr hy känetecknas av att den är tunn och har små porer.

Fet hy har oftast en blank yta och stora porer.

Bland hy är oftas bara fet vid T-zonen som är panna, näsa, haka men är normal eller tillockmed lite torr för övrigt.   

Normal hy kan man se hos barn. Den har inga torra eller feta partier och är slät och fast vid beröring. 

Jag har utgått ifrån Ricki Ostrovs (2001)  teorier om hudtyper under detta inlägg.


Om du besväras av acne kan jag uppmuntra med att berätta att du kommer få rynkor senare än alla andra hud typer. Detta är för att du har väldigt god talgproduktion.
 

Vilken hudtyp har du?

Kommentarer

Postat av: Eva

Publicerad 2009-03-23 15:53:37

Jag är en sån där mixad typ ;-)

Postat av: luhluu

Publicerad 2009-03-23 18:46:55

tack så mycket! modellen är faktiskt jag själv, i brist på någon annan att fota så fick det bli det och självutlösare =)

Postat av: SOMMARUNGARNA!!

Publicerad 2009-03-24 20:39:58

Hejsan sötis!

Allt bra med dig??

Ha en super bra kväll nu och massa kramar!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild