Kropp och själ

leslita.blogg.se

Kaligrafi

Publicerad 2009-12-04 15:42:15 i Kinesisk Medicin,

Kommer ni ihåg att jag berättade att vi fick bränna ett papper som en cermoni innan maten. Det står för lycka och så ska man önska sig något. Väldigt vackert tycker jag med sådana traditioner. Detta var lappen innan den brann upp.






Det var meningen att vi skulle lära oss lite Kaligrafi på Universitetet  och öva bara för skojs skull. Men det var ingen som han med det vid det praktiska tillfället. Så vi gjorde det när vi lagade kålsoppa som hemuppgift. 


En annan Kinesisk cermoni är att man hänger upp röda lappar vid matlagningen för att be gudarna vara med. Det symbolisrar för att man bjuder in köksguden genom att hänga upp röda lappar med ev kalligrafi. Den till höger målade jag som det står "mat" på och den till vänster målade min kompis så fint, det betyder "evighet". Bilden är klickbar.

Kan du nått Kina eller Japanskt tecken?



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild