Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hälsosam kost

Publicerad 2009-08-19 15:54:52 i Recept,

Snart börjar Höstterminen för mig och sommaren är tyvärr över, men självklart får solen gärna vara kvar ett tag till. Ny termin för mig betyder nya hälso mål. Under sommaren har det varit allt från grillfester, till bröllopstårta och alkohol. Så från och med 1 Sep är det dax för nyttig mat. Jag saknar dessa frächa sallader. Blir nog GI mat igen. Inte helt bestämt mig för om jag vill testa nått nytt. Men alla alternativ är bantningsdieter och gå ner i vikt är jag inte ute efter.  


tex: Tonfisksallad med keso!

Reminder: Gi är mat med lågt glykemiskt index. Villket innebär ( i stora drag)  NO ris, potatis eller bröd. Dv.s Ingen socker eller mjölprodukter. Även bra att undvika mättade och trans fetter. Alternativ som man kan lägg in istället för dessa kolhydrat källor är  tex: Quinoa, bulgur, fullkorn, linser, kikärtor och bönor. Jag åt så här från august 2008 till Maj 2009 men några få undantag då man blivit bjuden på mat. Och jag tyckte inte alls att det var några problem.
Jätte enkelt och gott!  GI kost är nog det bästa alternativet om an vill ätta nyttigt och är beredd på att göra stora förändringar ;-)

Men jag har inte börjat än så nu ska jag laga spagetti och kötfärsås! Vad blir det för middag hos er idag?!

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2009-08-19 20:31:46

Åh så gott det ser ut. Älskar tonfisk!



Föresten så har jag en Veckans blogg-tävling just nu i bloggen som pågår fram till 23:59 i kväll och om du är intresserad så skynda dig att anmäla dig här http://ssarapettersson.blogspot.com/2009/08/bli-veckans-blogg.html till tävlingen :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild