Kropp och själ

leslita.blogg.se

Film favoriterna som berört mig...

Publicerad 2009-04-08 21:27:36 i Sett,läst,hört,

Kultur
Vicky.Christina.Barcelona. 2008 Två kvinnor där deras personligheter är varandras motsatser. En blond singel fotograf (Scarlett Johansson)i strävan efter mer och en förlovad trogen brunnet åker till Spanien. Mycket kultur, konst, musik och kreativitet. Romantik uppstår emellan denna singel kvinnan och en Spanjor. Och då dyker hans ex plötsligt upp... (Penelopé Cruz) Triangeldrama och väldigt känsloladdade relationer som skapar förvirring. Filmen utspelas i en underbar miljö.



Australia 2008 Nicole kidman kommer till Australien där hennes man arbetar på ett uppdrag. Det visar sig att maken dött men hon beslutar sig för att bo kvar där och försöka få allt att fungera. Aboriginer ur en Indianstam lever sitt liv där dem utövar ritualer genom sång och musik. Hon blir mycket fäst vid en halvaborginsk pojke med namnet Nullah, mitt i all rasism och krig. Intressant att se hur allt krockar och samtidigt förenas.



Zozo 2005 Svensk film av Josef Fares. Pojken är med i ett krig i Beirut Libanon där han mister hela sin familj. Han får klara sig själv och flyttar till Sverige. Pojken går runt ensam med en röd väska och en liten söt kyckling. Låter kanske konstigt men det är väldigt symboliskt och har ett fint budskap. Barns fantasi kan hjälpa dem överleva. Kampen att bli förstådd när man inte varken kan språket eller kulturen. Kommunikationen blir svår.



Animerat
Happy feet 2006 En pingvin som inte är som dem andra.
En pingvin som inte passar in där sångens röst är central.
Han blir anklagad att ha orsakat svält med sin stepp dans och avvisas från "stammen".
I ett sökande efter tillhörighet följer hans hjärta dansens rytm och hittar till en ny plats där latinos välkomnar honom. 
Men trots det att han blivit utfryst av familj och hela sin "stam" så försöker han hjälpa till att ta reda på vart fisken tagit vägen. Handlar om att förändra sitt beteende för att kunna överleva. Att bli accepterad.
Kärlek, sång och dans där författaren ständigt förmedlar dolda orättvisor i verkligheten.



Spirit Stallion of the Cimarron 2002 Handlar om Hästar. Att inte ge upp. Att vara stark och kämpa vidare.
En sann hjälte. Romantiskt och mysig film. Mycket tårar för den som är känslig. 



Vad tycker ni om dessa filmer? Sett dem? Vilka är era favorit filmer?

Kommentarer

Postat av: Matilda Lindén

Publicerad 2009-04-08 23:21:23

Hejsan! Allt är bra här. Hoppas det är detsamma med dig :) Tack för tipset! Har läst ditt inlägg och jag har sett både Australia och Spirit, och jag måste säga att jag älskar dom båda! Får ta och titta på dom andra filmerna du tippsat om också (: Kram!

Postat av: Tilda

Publicerad 2009-04-09 07:43:28

Tack för din åsikt :) Jo det lutar åt det nu faktiskt, att jag ska läsa bara MKV istället för att påbörja et nytt program.

Postat av: Linna

Publicerad 2009-04-09 11:51:53

Sv; Tack tack.. Jag funderar på o läsa iaf. söka o läsa kurser som psykologi osv. eller söka programmet som heter beteendevetenskap verkar skoj faktiskt..



Absolut klart jag kan göra det, alltid kul o hjälpa andra med deras design för vissa saker är så simpla när man vet de lliksom.. Men jag ska försöka fixa ett sådant inlägg snart, så kika förbi snart igen så har jag nog hunnit fixa det =)

Postat av: circus em

Publicerad 2009-04-09 13:33:28

jag har frågestund i min blogg! fråga vad som helst vettja.



kärlek

Postat av: Matilda Lindén

Publicerad 2009-04-09 13:47:13

Jaha, hoppas du får det trevligt hos päronen ;) haha. Ja, jag får se till att se den filmen då! Har ingen speciell favoritfil direk, mer tittar gärna på romantiska filmer och action (:

Postat av: Marica Rödebäck

Publicerad 2009-04-09 18:42:15

Ärligt talat har jag nog inte ens sett någon av dom .. ;)

Postat av: maria

Publicerad 2009-04-10 17:12:08

Finfin blogg :)

spirit är vekligen fin :)

Postat av: Elin

Publicerad 2009-04-10 20:32:46

älskar Spirit! jättehärlig film och musik!

Postat av: Matilda Östman - the life of

Publicerad 2009-04-11 00:50:44

Australia har blivit en av mina favoriter! Satte sig direkt i hjärtat!

Postat av: Hedda

Publicerad 2009-04-11 11:00:49

Älskar happy feet är så söt haha,:)

Postat av: Ida

Publicerad 2009-04-11 15:00:01

Åh Australia skulle jag verkligen vilja se! Är den bra? :)

Postat av: Linna

Publicerad 2009-04-11 21:59:49

Sv; Tänkte bara skriva att jag nu gjort ett inlägg om hur man gör för att få text under sin profilbild =) Hoppas du förstår vad jag menat, annars hör gärna av dig till mig så hjälper jag dig =)

Kram

Postat av: Malin

Publicerad 2009-04-12 17:14:30

Åh, vad roligt! Tack så mycket.

Postat av: nela

Publicerad 2009-04-15 22:52:17

hej gumman. ja, det är så jobbigt med pollen allergi! :(



va många fina inlägg du skrivit. du kan så mkt, det beundrar jag mest hos dig. och allt du lär ut.



du kan besöka min systers blogg och se bilder från egypten: Fierza.blogg.se



ha de så bra. kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild