Kropp och själ

leslita.blogg.se

Hur ofta brukar du använda dina sinnen medvetet?

Publicerad 2009-04-03 00:54:47 i Psykologi,

Jag har alltid tyckt att människornas sinnen är så intressanta. Har länge övat på att försöka utveckla dem.
När man ska visualisera så förstärks målbilden när man använder alla sina sinnen. Men hur lätt är det?
Att visualisera innebär att man förbereder sig mentalt inför en kommande situation. Det är en övning som man kan göra te.x inför något. Man sätter upp processbilder och slutligen en målbild. Eller så kan man visualisera i en avslappnings övning där man ska "drömma sig bort" Då visualiserar man en harmoniskt lugnt och avslappnande plats.

Jag har funderat och försökt lista ut vad jag tycker är svårt och vilket sinne det är kopplat till.
Vill du ta reda på hur dina sinnen fungerar? Läs första övningen och testa, läs nästa övning och testa.
Sätt dig bekvämt, blunda och testa en i taget, annars kommer hjärnan att börja koppla på alla sinnen på en gång :P
Ansträng dig så mycket du kan och försök föreställa dig det så tydligt som möjligt.

Övning lukt: Lukta på blommor, ros, lavendel. Känner du doften? Inte? Tänkt på något äckligt, typ ättika istället.
Funkar det nu?

Övning smak:
 Föreställ dig att du sitter vid matbordet, framför dig finns en tårtbit som du ska äta, på den mjuka tårtbotten finns frukter, hallon, grädde, kolasås. Vad helst du vill =) Tänkt söt, surt, beskt, salt. Kan du känna smakerna? 

Övning syn:
Tänk på ett vattenfall! Det rinner mängder med vatten i en forsande fart, vattnet är klarblått. Du kan se när vattnet möter sitt slut och det skvätter åt alla håll. Det är vackert och fridfullt. Hur tydligt syntes det?

Övning hörsel:
Du sitter vid ett träd, kan du höra fåglarna kvittra? Kan du höra vattnet rinna i bäcken? Vinden? o.s.v

Övning känsel: Du är ute en sommardag och joggar. Tänk igenom varje muskel på benen. Känns det tydligt? Känner du fotsulan rulla mot marken, stötdämpningen i knäna, överkroppens gungande rörelse. Föreställ dig att du är varm och svettig hud klibar sig mot T-shirten. Nu tar nu din vattenflaska med iskallt vatten och skvätter ner hela ansiktet. 
Kunde du känna muskelrörelserna, hur svetten ran, temperaturer?
(En enklare rörelser kan vara att du föreställer dig berörning.)  

Nu när du vet vilket/vilka sinnen som just du som unik individ kan känna bäst så använd dig av dem i målbilderna och dem som du är sämre på att hantera är lämpligast att använda i avslappning så att dem utvecklas och på så sätt övas upp.

Så hur gick det? Vilka sinnen kan du tydligast "sätta igång"? Berätta gärna för mig så kan jag avslöja vilka sinnen jag kan kontrollera enklast...






(P.s inga bilder på grund av att jag inte ville sätta igång ditt syn sinne inför övningarna)

Kommentarer

Postat av: circus em

Publicerad 2009-04-04 00:34:45

defenitivt synen och hörseln. jag behövde inte ens koncentrera mig, det bara gick endå. vilken intressant övning, blev lite fascinerad över mig själv nästan.



och visst är det så, jag älskar att läsa mina dagböcker som jag skrev för flera år sedan, ibland är det nästan som att få läsa om någon annan.



kärlek

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild