Kropp och själ

leslita.blogg.se

Ventenskaplig grundkurs

Publicerad 2008-10-02 21:23:01 i Mina tankar,

Det låter inte så kul va? Det är den enda kursen som ALLA måste läsa på högskolan. Jag lämnade in min hemtenta igår för kursen idrott i samhället. Så nu har jag redan läst 7,5 poäng på universitets nivå. Jag har lärt mig massor. Vi har haft bergsklättring på ett 18 meter högt berg. Det var läskigt och då är det svårt att få just mig att bli rädd. Men den dagen var jag det. Verkligen en upplevelse. Vi har haft stavgång med styrkepass,löpning och streschning. Allt med stavar förstås. Jag blev riktigt imponerad över att jag överhuvudtaget tyckte om det. Fördommar om att det är för gammla kärringar. Men jag hade tillockmed träningsvärk emellan skulderbladen, då kan man konstatera att man kommer åt alla musklerna.
Vi har haft Orientering (lärt mig hur man använder kompass). Och frilufftliv där vi lärde oss sätta upp vindskydd, göra brasor och upphäng samt tälja "köks" redskap. Om massssssa teori men det behöver vi inte gå in på.


Läste ToppHälsa och såg ett erbjudande råsa blommiga +röd+ 3 tidningar = ca 80
Hade ändå tänkt köppa ett par stavar när jag nu är instruktör i denna aktivitet bör man utöva den själv. Tidningen brukar jag läsa och stegräknare får jag ju bara på köppet. Jätte bra!


Fram till poängen, idag startade vi med kursen vetenskaplig grundkurs och det var helt flumigt. Precis som jag vill ha det. Filosofiera mera!
Realism? Finns världen oavsett om jag uppfattar det? eller Icke-realism som hävdar att världen inte existerar utanför mig. Allt du ser inbillar du dig bara..
Decartes satt en dag i sin fötölj med ett papper i handen och en brasa framför sig. Helt plötsligt började har ifrågasätta allt runt om kring sig. Inklusive sig själv. 
Håller jag verkligen i detta papret? Känner jag verkligen värmen? eller tror jag bara allt detta?
Han undrade om Gud var en ond varelse. Men slutsattsen var att gud inte kan styra allt...Att han (Decart) vid just det tillfället i Frankrike satt och tänkte och bestämde över sina egna tankar...
Jag tänker alltså finns jag. "Cogito ergo sum"
Vi diskutera skepticism.
Och att välden behöver bevis för att tro. sedan koplade vi det till Astrologi, om horoskop och stjärntecken.
 
Mina egna funderingar blev till. ÄR vetenskapligt en modern syn som vi har fastnat i ? Kan man inte få tro vad man vill utan att det ska vara gruntat på forskning. Ett roligt exempel när människorna trodde att jorden var platt. När Copernicus upptäckte att jorden snurrar och är rund var det ett framteg eller en brytningspunkt?
Folk började ända sin uppfattning och göra undersökningar för att vara säker på sitt uttalande.
Och självklart funderade jag på Alternativa behandlings metoder, Om man inte tror på det fungerarså är det självklart att det inte kommer att funka. Som med allt!
Man ska ha en postiv inställning för att få en framgång inom det man gör eller testar.
Om det inte finns en medicins förklaring utan man har bara märkt att t.ex. Zonterapi fungerar.
Jag har ont i huvudet få bort det genom att trycka på en punkt i min fot tack? Återigen Skepticism... Ett hinder?
Vi pratade också om Kunskap. Vad är kunskap? fundera lite på den...


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild